Onsdag, den 19. april 2017, Rundt om Barbaresco

Barbaresco med Alperne i baggrunden
Det var koldt i løbet af natten. Foråret i Norditalien er koldt i år og så er der ingen varme i huset, men jeg har nu sovet fint. Morgenbadet blev også noget forsinket. Vandet var koldt, så jeg gik efter morgenbrød. Jeg klagede over vandet og kort efter kom en blikkenslager, der kunne konstatere at vandet nu var blevet varmt, men radiatorerne var stadig kolde. Han fandt en termostat, som han satte på stuetemperatur. Det skulle nu ikke hjælpe, viste sig.
Senere kom værtindens venner fra en lokal vingård i nærheden, som tilbød en vinsmagning. OK, den tager vi med. Det var vel en del af planen.

De anbefalede at jeg kørte en tur i nærområdet, - især til en by kaldet Neive tæt på.
Den ligger på en bakketop, som alle de andre byer. Jeg konsulterede Google Maps og fandt en by kaldet Guarene og jeg bad TomTom finde en god rute derover. Jeg gik en tur op på toppen til slottet, bare for at finde den lukket, men byen er hyggelig, som sikkert alle de andre på bakketoppene. Så fandt jeg et nyt mål: Govone. Når man kører her i området er grænsen mellem by og land næsten ikke-eksisterende. Husene ligger langs vejene og hvor der er flere samlet, kaldes det en by. Udenfor ligger vinmarkerne.
Neive
Det kan virke lidt mærkeligt for en dansker, hvor vi har levet med by-land-zoneloven siden slutningen af 60’erne. Det er imidlertid sjovt at køre i og ganske smukt. Det kan virkelig anbefales til andre MC-kørere. I Govone var der endnu et slot på toppen. Det er der i de fleste byer. Endnu et tegn på områdets velstand. Slottene og den tætte befolkning vidner om at vinen giver velstand til området. Jeg fandt en åben bar, som kunne servere en sandwich.
Så hjemad, så jeg kunne nå smagningen. Jeg nåede lige at slappe af på terrassen inden jeg gik derop. Den unge mand tog imod og han lod mig smage deres “Langhe-vin”. Langhe er storområdet for både Barbaresco og Barolo, samt noget mere. Det vil typisk være mindre interessant vine, hvis der står Langhe på etiketten, for så kommer vinen unden for de kendte områder. Derefter smagte jeg hans Barbaresco og til sidst havde han også en Barolo.
De to sidste var meget fine, - måske især Baroloen. Den var også lidt ældre. Generelt er forskellen mellem vine fra Valpolicella og fra Langhe som sommer og vinter. Alt er forskelligt mellem vinene. Jeg endte med at købe 6 flasker, hvoraf en var hvid. Det bliver spændende om jeg overhovedet har plads i taskerne på motorcyklen.



Far og søn - Rattalino
Jeg forsøgte at finde et sted at få aftensmad, men alt var lukket, - også restauranten fra i går. Så måtte jeg købe ind til min egen aftensmad, - selvfølgelig spaghetti med kødsovs, eller som her, tomatsovs med tun. Jeg satte vand over på gaskomfuret og så kunne jeg ikke få ild i skidtet. Nåh, - der var ikke åbnet for gassen! Jeg kunne stadig ikke få ild på. Nu var jeg ved at gå i panik, så jeg ringede til ejeren igen. Hun sendte naboen ind. Hun kiggede lidt, drejede lidt på knapperne og så var der ild i komfuret. Pyh ha. Nu kunne jeg få min aftensmad. Resten af aftenen sad jeg bare og nød det gode selskab, jeg jo er.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Torsdag, den 13. april 2017, På vej til Valpolicella

Tirsdag, den 18. april 2017. Til Barbaresco

Torsdag, den 20. april 2017 - Mod Schweiz